Taman paivan lehdessa (The Seattle Times) oli etusivun juttu ja laaja reportaasi Suomesta ja Nokiasta. Artikkelissa kerrotaan kuinka innovatiivisia ja pitkalle kehittyneita suomalaisten kannykat ovat, ja kuinka "puhumattomasta" kansasta on tullut "hyper-kommunikoivaa".
Miten Suomesta tulikaan niin kehittynyt ja eteva, etta teknologian uranuurtajat - amerikkalaiset - katsovat Suomeen ja Espooseen, kun haluavat tietaa mika on uutta ja upeaa teknologiassa? Olen itsekin huomannut viimeisen kymmenen vuoden aikana, kuinka Suomessa on menty edelle monella teknologian saralla - erityisesti kannykoiden suhteen. Niista on tullut varsinaisia multi-media laitteita Suomessa; taalla viela hapuillaan ja ihmetellaan kuinka jokin pieni maa voisi olla Amerikkaa edella.
Uskon, etta suomalaisilla on pieni etu siita, etta he luottavat "omiinsa" ja heita ei ole loppuunkaytetty mainostamisen ja kulutuksen hysteriassa. He uskaltavat kokeilla uutta, silla heita ei ole niin petetty kuin kaiken kokeneita amerikkalaisia. Tavallisilla suomalaisilla on myos enemman rahaa kayttaa tietynlaiseen kulutukseen - amerikkalaisten rahat menevat asumiseen, autoiluun, lastenhoitoon ja koulutukseen - terveydenhoidosta puhumattakaan (jos ei ole vakuutusta).
http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2002993095_nokia14.html
No comments:
Post a Comment